De uitdagingen
-
Creëren van een continu verbetercyclus
-
Managementbetrokkenheid
-
Draagvlak creëren
-
Datakwaliteit en -betrouwbaarheid
-
Duurzaamheid
Aanpak en oplossingen
-
Pragmatisch starten
-
Een facilitator inzetten
-
Workshops en actieve werkvormen
-
Visueel management
-
Management als coach
Lean Six Sigma
Nadat Lean Six Sigma aanvankelijk werd omarmd door het bedrijfsleven zijn ook ziekenhuizen en zorginstellingen er volop mee aan de slag gegaan. En terecht, want wie wil er nu geen maximale waarde toevoegen voor de klant tegen minimale inspanning (Lean) en problemen oplossen door te zoeken naar kernoorzaken, gebruikmakend van een gestructureerde aanpak (Six Sigma)?
Dat klinkt prachtig, maar wat houdt dat nu in? En wat kun je ermee in de praktijk? Wat is de rol van het management? En die van de medewerkers? Welke impact heeft Lean Six Sigma op de cultuur van de organisatie?
En nu: van start!
Wat is nodig om deze verandering in gedrag en uiteindelijk in de organisatiecultuur te bewerkstelligen? Het advies en de werkwijze van H2W hierbij is: wees pragmatisch, begin klein en houd het bereikbaar, het hoeft niet direct groots en organisatiebreed opgepakt te worden. Zoek naar de quick wins; kleine successen en het nadrukkelijk vieren ervan kan als een olievlek zorgen voor bredere interesse en verspreiding van Lean Six Sigma in de organisatie. Het bewerkstelligen van die olievlekwerking vereist wel een professionele aanpak, ook als de eerste stappen op kleine schaal gezet worden!
Wil je meer weten over dit vraagstuk? Download vrijblijvend de whitepaper of neem contact met ons op.
“Processen starten en stoppen niet bij de deuren van een afdeling.”
Frans Martens Consultant H2W Partners
Download onze whitepaper
Wil je weten hoe je verspilling minimaliseert, processen optimaliseert en een cultuur van continu verbeteren creëert? Download nu onze whitepaper en leer hoe Lean Six Sigma in de zorgsector wordt toegepast!
"*" geeft vereiste velden aan